ISÄNMAA III


Minun isänmaassani
ihmiset eivät suostu
sirosti sorretuiksi,  
hyväksikäytön höyläpenkeiksi.

Minun isänmaassani
kulutus on tasapainossa
tuotannon kanssa.
Puistotkin kunnostetaan talvisin.

Minun isänmaassani
yhteiskunta rakennetaan
          meitä ihmisiä
– ei puhelinfirmoja varten.

Minun isänmaassani
kattava perusturva ja
oikeus hyvään yleissivistykseen
lukeutuvat ihmisoikeuksiin.

Minun isänmaassani
työvoima ei ole kirppiskamaa.
Työ on jokamiehenoikeus.
Ruokaomavaraisuus rehottaa.

Minun isänmaassani
maat, vedet ja luonnonvarat,
tehtaat, marketit, pankit,
liikuttimet, tietoverkot ja kulttuuri
kuuluvat meille.

Minun isänmaassani
Erkon sana ja kuva
eivät ole enää totuus.

Minun isänmaassani
ihmiset elävät ihmisarvoisen elämän.
Yhteiskunnan kehityksen mittayksikköinä
toimivat tasa-arvo ja solidaarisuus.

Minun isänmaassani
ihmiset osallistuvat
maan hallintaan ja talouteen.
Valta perustuu yhteisölliseen itsehallintoon.

Minun isänmaassani
kunnioitetaan elämää.
Kaikille eliö- ja oliolajeille
taataan siedettävä olemassaolo.

Minun isänmaani
ei osallistu sotiin,
ei laukaise ohjuksia
kenenkään kotiin.

Minun isänmaassani
saa harjoittaa vapaasti
oikeudenmukaisuutta ja
kollektiivista lähimmäisenrakkautta.

Minun isänmaassani
ei matkita Amerikkaa.
Jokainen maankolkka
on tyhmyydessä omavarainen.

Minun isänmaastani
ei puutu ongelmia,
niistä ei vaieta.
Ne ratkaistaan yhdessä.

Minun isänmaani sijaitsee
haaveiden rannikolla.
Meri huuhtoo hiekalta
menneisyyden raatelujäljet
luoden tilaa uusille ajatuksille.

Matti Laitinen
2.6.2011

Tämän blogin suosituimmat tekstit