MIELI ON IHMISEN JA YMPÄRISTÖN VÄLINEN TOIMINNALLINEN YHTEYS
Ihminen on yhteiskunnallinen
olento, joka ihmistyy vain ihmisyhteisössä. Hänen kasvatukseensa ja
ajatteluunsa vaikuttavat sellaiset yhteisölliset elementit kuin koti, koulu,
kaveripiiri ja media. Ihminen on biologinen,
fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus. Hän muuttaa omalla
toiminnallaan sekä ulkoista luontoa että omaa itseään. Mieli/psyyke mielletään
ihmisen sisäisenä, henkisenä olemuksena, jossa ajatukset, tunteet ja tietoisuus
ilmenevät ja kohdistuvat johonkin.
Filosofian ydinongelma koskee ajattelun suhdetta sen ulkopuolella ja siitä riippumatta olevaan todellisuuteen, ajassa ja avaruudessa olevien olioiden maailmaan, ajattelun muotojen ja todellisuuden muotojen yhtäpitävyyden ongelmaa, toisin sanoen totuuden ongelmaa. Kumpi on ensisijaista materia vai henki? Onko Jumala luonut ihmisen vai ihminen Jumalan? Filosofeja on kiinnostanut kautta sen historian, mitä ajattelu ja sielu/mieli ovat?
Ajattelulla tarkoitetaan Evald Iljenkovin mukaan
yhteiskuntaihmisen reaalisen toiminnan ideaalista eli ajatuksellista
osatekijää. Ajatteluun kuuluvat muisti ja tiedon prosessointi, kriittisyys,
luovuus, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko sekä älykkyys. Hän toteaa luonnon
lahjoittaneen ihmiselle vain järjen luontoperäiset edellytykset, mutta ei itse
järkeä. Luonto on suonut hänelle aivot, mutta ei kykyä käyttää niitä ajattelun
elimenä, erityisesti inhimillisen psyyken – älyn, mielikuvituksen,
tietoisuuden, tahdon ja itsetietoisuuden – välineenä. Näistä ihminen saa
kiittää yksin itseään, omaa työtään ja toimintaansa sekä historiaansa.
FILOSOFIAN
YDINONGELMA
Filosofian ydinongelma koskee ajattelun suhdetta sen ulkopuolella ja siitä riippumatta olevaan todellisuuteen, ajassa ja avaruudessa olevien olioiden maailmaan, ajattelun muotojen ja todellisuuden muotojen yhtäpitävyyden ongelmaa, toisin sanoen totuuden ongelmaa. Kumpi on ensisijaista materia vai henki? Onko Jumala luonut ihmisen vai ihminen Jumalan? Filosofeja on kiinnostanut kautta sen historian, mitä ajattelu ja sielu/mieli ovat?
IHMINEN ON
AJATTELEVA OLENTO
LOGIIKKA
TUTKII AJATTELUA
Iljenkov painottaa, että ”logiikan
tulee osoittaa, miten ajattelu kehittyy, sikäli kuin se on tieteellistä, sikäli
kuin se heijastaa eli jäljentää käsitteessä reaaliolioita, tajunnan
ulkopuolella olevaa ja tahdosta riippumatonta oliota, so. tuottaa sen henkisen
jäljennöksen, rekonstruoi sen itsekehityksen ja uusintaa sen käsitteiden
liikkeen logiikassa uusintaakseen sen sitten toden teolla kokeessa ja
käytännössä yleensä. Logiikka onkin tällaisen ajattelun teoreettinen esitys.”
Logiikka on tiede kaikkien, niin
aineellisten kuin henkistenkin olioiden kehityksestä. Dialektiikka, logiikka ja
tietoteoria muodostavat samuuden. Dialektiikka on tiede kaiken kehityksen
yleisistä muodoista ja laeista, jotka ovat yhteisiä ajattelulle ja olemiselle,
ts. luonnon- ja yhteiskunnan historialliselle kehitykselle.
MITEN AJATTELU
JA RUUMIINTOIMINNOT LIITTYVÄT TOISIINSA?
1600-luvulla elänyt Rene Descartes asetti filosofisiksi
tavoitteikseen todistaa Jumalan olemassaolo ja sielun kuolemattomuus. Hänen
dualismiaan kannattava kartesiolainen koulukunta törmäsi siihen totuuteen, että
ajattelu ja ajattelun ulkopuolinen oleminen ovat toisilleen täydelliset
vastakohdat, mutta jotka ovat kuitenkin samalla sopusoinnussa, erottamattomassa
yhteydessä ja vuorovaikutuksessa keskenään. Heidän mukaansa Jumala saattaa nämä
kaksi vastakkaista maailmaa harmoniaan keskenään.
Samalla vuosisadalla vaikuttanut hollantilainen
filosofi Baruch Spinoza halusi
kyseenalaistaa Descartesin ajatukset. Hän oli mielipiteiltään radikaali
tasavaltalainen. Hän luopui juutalaisuudesta ja päätyi lopulta ateistiksi.
Spinozan filosofia oli siinä suhteessa ateistinen, että se kielsi persoonallisen
jumalan olemassaolon. Hänestä Descartesin kaksijakoisuus sielun ja ruumiin
kohdalla oli keinotekoinen ratkaisu ajattelun olemuksen ymmärtämiseen.
IHMINEN ON KOKONAISUUS
”Kaikki mikä on, on Jumalassa, eikä mitään voi olla eikä käsittää ilman
Jumalaa.” (Propositio XV) Spinozalla substanssi eli tosiolio on sitä, joka
on itsessään ja se käsitetään itsensä kautta. Substanssin olemus muodostuu
attribuuteista (ominaisuuksista). Hänen jumalansa voidaan ymmärtää itse asiassa
luontona. Entäpä jos sana jumala korvataan sanalla materia. Kaikki mikä on, on
materiassa, eikä mitään voi olla eikä käsittää ilman materiaa. Materian olemus muodostuu
sen ominaisuuksista.
Spinozan mukaan logiikan
tehtävänä ei ollut keksiä keinotekoisia sääntöjä, vaan saattaa ihmisälyn
suoritukset sopusointuun ajattelun lakien kanssa. Hän ratkaisi ajattelun ja
ulkomaailman välisen ristiriidan toteamalla, että ”ongelma on vain siksi mahdoton ratkaista, että se on väärin asetettu.”
”Ajatus ja ulottuvuus eivät ole muuta kuin saman substanssin (tosiolion) kaksi
attribuuttia (ominaisuutta).”
Ei siis olekaan kysymys kahdesta
erilaisesta ja alun perin vastakkaisesta tutkimuskohteesta, ruumiista ja (sielusta)
ajattelusta, vaan yhdestä ainoasta kohteesta, nimittäin elävän, todellisen
ihmisen ajattelevasta ruumiista, jota tarkastellaan kahdesta erilaisesta
näkökulmasta. Ajattelu on samanlainen ruumiin ominaisuus, olemistapa kuin sen
ulottuvuuskin. Ajattelu ei ole toiminnan tuotetta, vaan itse (aivojen)
toimintaa tapahtumishetkellä tarkasteltuna, niin kuin kävely on jalkojen
toimintatapa, jonka tuotteena on kuljettu matka.
MISSÄ MIELI
LUURAA?
Iljenkov johti Spinozan
näkemyksestä sen, että ”jos ajattelu on
ajattelevan kappaleen toimintatapa, niin ajattelun määrittelemiseksi meidän on
tutkittava tarkoin ajattelevan kappaleen (aivoston) toimintatapaa erotukseksi
ajattelemattoman kappaleen toimintatavasta. ”
”Tämä asia ei ratkea kuitenkaan tutkimalla pelkästään kuolleiden aivojen
koostumusta ja rakenteita, koska toimettomana olevan elimen kuvaus, ei missään
nimessä voi käydä elimen täyttämän tehtävän edes likipitäisestä kuvauksesta,
elimen suorittaman reaalisen toiminnan kuvauksesta.”
Iljenkov haluaa sanoa tässä, että
irrallisia aivoja paloittelemalla tai eläviä aivoja kuvantamalla ei voida saada
tarkkaa kuvaa ihmismielestä, ajatusten synnystä, niiden sisällöstä tai
merkityksestä. Ihmisen mieltä ei voi kuvata pelkkänä atomien liikkeinä,
aineenvaihduntana tai lämpötilaeroina, koska se on aivojen ominaisuus.
Ihmisen mieltä ei löydy ihmisen
elimistöstä, vaikka sen etsimisessä hyödynnettäisiin tietotekniikkaa, elektronimikroskooppia
tai magneettikuvausta. Mieli ei asu myöskään DNA:ssa.
Biologian ja neurobiologian
professori Steven Rosen on todennut
jo 1990-luvulla, että ”Tietoisuus, äly ja
muisti siis syntyvät aivojen järjestelmätason ominaisuuksina pikemmin kuin
järjestelmän yksittäisten komponenttien tasolta”.
MIELI EI SIJAITSE
AIVOISSA
Oulun yliopiston psykologian
professori Timo Järvilehto piti
Lääkäripäivillä v. 2005 puheenvuoron: ”Mieli
ei ole aivoissa”. Hänen mukaansa ”aivotutkimus
on yksinkertaistanut ihmisen informaatiota syöväksi ja ulostavaksi robotiksi,
jonka aivojen eri osissa sijaitsee havaintoja, muistia tai tunteita toteuttavia
ja laskennallisilla periaatteilla toimivia mielen moduuleja… Naiset ja miehet,
valkoiset ja mustat, homot ja heterot – kaikkien näiden ryhmien väliset erot
voidaan näppärästi selittää tiettyjen aivoalueiden anatomisilla tai
toiminnallisilla eroilla.”
”Psyykkinen toiminta ei siis ole ”sisäistä” toimintaa, eikä sitä voi
sijoittaa mihinkään organismin osaan, aivopuoliskoihin tai aivokeskuksiin.
Mieli ei sijaitse aivoissa eikä mielen toimintojen subjektina ole aivot tai
jokin niiden osa. Aivot eivät havaitse, ajattele, koe tunteita, tai ole
tietoisia omasta toiminnastaan. Tällaiset toiminnan kuuluvat persoonaan,
toimivaan ja kokevaan ihmiseen, jonka tietoisuus syntyy suhteessa muihin
ihmisiin. Ihmisen psyykkisen toiminnan sisältöjä tai tietoisuutta ei määrää
aivojen toiminta, vaan se yhteisö ja kulttuuri, jossa ihmisen toiminnan merkitykset
syntyvät. ”
TOIMINTA JA
AJATTELU
Karl Marxin käsityksen mukaan ihminen ajattelee vain sikäli, mikäli
hän kuuluu yhteiskuntaan, aineellista ja henkistä elämäänsä tuottavaan
yhteiskuntahistorialliseen kollektiiviin.
Reijo Katajaranta kirjoitti kirjassaan ”Maailmaa mittailemassa – kuuleko kukaan?”: ”Mitä korkeammalle kehittyneestä eläimestä on kysymys, sitä vähemmän
geenit määräävät suoraan etenkään yhteisöllistä käyttäytymistä. Myös ihminen
kehittyi laumaeläimestä, saalisti laumana, keräsi ruokansa laumana, hoiti
jälkikasvunsa laumana. Ihmisillä yhteisöllinen käyttäytyminen ei kuitenkaan
enää perustunut kuin välillisesti geeneihin. Ihmisen aivojen kehittyminen ja
työprosessi mahdollistivat siirtymisen ehdottomista reflekseistä ehdollisten
refleksien kautta tietoiseen toimintaan.”
”Työllä oli yhteiskunnallinen luonne. Työ alkoi ohjata myös ihmisen
evoluutiota, jonka tuloksena ihminen eri puolilla maailmaa kehitti
signaalikielen tilalle puhekielen, omat yhteiskuntarakenteensa ja oman rikkaan
kulttuurinsa kaikkine erilaisine tieteineen ja taiteineen, uskontoineen,
poliittisine rakenteineen tukemaan yhteisön turvallisuutta ja kehitystä.”
Ihmisen ajattelu on
yhteisöllistä. Hän oppii uusia asioita mallintamalla ja tekemällä oppien. Ajattelussaan
ihminen hyödyntää omia kokemuksiaan ja havaintojaan sekä sosiaalisen perimän
kautta välittynyttä tietoa.
L.S. Vygotskin mukaan:
”Ihminen omaksuu ihmisyhteiskunnan tiedolliset, taidolliset ja
esteettiset saavutukset oman toimintansa kautta.”
MIELI ON
TOIMINNALLINEN SUHDE
Ihminen hyödyntää nykyisin jopa
muurahaisten parviälyn tuottamia ratkaisuja suurkaupunkien
liikennesuunnittelussa. Muurahaisilla ei ole aivojen kaltaista
tiedonkäsittely-yksikköä. Ihmisen viestinnälle on ominaista tavoitteellisuus, monikanavaisuus
ja monenkeskisyys. Pärjätäkseen arjessa itsenäisesti ihmiseltä edellytetään
hyvää fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja tiedollista toimintakykyä.
Mielen sisällön lähteenä on
ulkoinen maailma, jonka kanssa elävä olento on vuorovaikutuksessa. Meidän
tietoisuudellemme ulkoinen maailma ei ole pelkkä biologinen ympäristö, vaan se
on ihmisten yhteiskunnallisen historian kulussa synnyttämien ilmiöiden ja
esineiden maailma.
Evald iljenkov kirjoitti v. 1979:
”Ihmisen todelliset voimavarat eivät kuitenkaan
ole hänen päänsä sisällä, vaan hänen mahdollisuuksissaan omaksua ja käyttää
lukemattomien ihmisten ja sukupolvien luomia yhteisiä välineitä ja osallistua
toiminnallaan uusien luomiseen. Kun kognitiivinen psykologia tekee ihmisestä
tietokoneen kaltaisen mekanismin, se menettää mahdollisuuden käsittää luova ajattelu
ihmisen ja kulttuurin vuorovaikutuksena.”
Minun mieleni on minun ja ympäristöni välinen toiminnallinen yhteys,
jolla ei ole mitään fyysistä sijaintia, mutta sen toteutuminen edellyttää minun
ja ympäristöni reaalista olemassaoloa.
Matti Laitinen
30.1.2016
Lähteet: Dialektinen logiikka, Evald Iljenkov, Progress 1984; Opi
ajattelemaan oikein, Evald Iljenkov, tutkijaliitto&KSL 1984; Etiikka, Benedictus de Spinoza, Gaudeamus 1998; Molekyyleistä
muistiksi, Steven Rose, Arthouse 1994; Yleinen psykologia, A.V. Petrovski, Yhteistyö 1974; Mieli ei ole
aivoissa, Timo Järvilehto, Lääkäripäivät 11.1.2005; Wikipedia ja Maailmaa
mittailemassa – kuuleko kukaan?, Reijo Katajaranta, Kirja kerrallaan 2010.