Fasismi
SAKSALAINEN FASISMI
MITÄ FASISMI ON?
Eero Ojanen kirjoitti
kirjassaan ”Filosofiat ja fasismi”, että fasismista on tullut
italialaisen alkuperänsä lisäksi myös saksalaisen kansallissosialismin kattava
yleiskäsite. Seuraavassa artikkelissa pohditaan saksalaisen fasismin alkuperää
ja sen olemusta sekä sen alati väijyvää läsnäoloa.
Natsien
kansallissosialismi oli totalitarismia, jolle oli ominaista kutsumuskohtalo,
nationalismi, rasismi, juutalaisvastaisuus, vasemmistovihamielisyys, johtajan
ehdoton yksinvalta, kaikkialle ulottuva ja monopolisoitu valtioideologia,
kansalaisten valvonta ja alistaminen sekä teollistettu murhaaminen.
Natsi-Saksalla oli oma sosiaalidarvinistinen moraalikäsityksensä, jota se
toteutti tinkimättä. Mikään yhteiskunta ei pysy pystyssä ilman jonkinlaista
omaa moraalista normistoaan. (ML)
Norjalaisen
rauhantutkijan Johan Galtungin mukaan fasismin perusolemus on
yleisen määritelmän mukaan "poliittisten päämäärien tavoittelun ja
massiivisen väkivallan yhteenliittymä". Galtungin mukaan
"uusi fasismi" tarkoittaa vallan, myös väkivallattoman vallan,
rajoittamatonta monopolia. Sota nähdään valtion hyväksyttävänä toimintana, sota
normalisoidaan ja sotaa jopa jatketaan loputtomasti.
Historioitsija Oula
Silvennoisen mukaan fasismi voidaan määritellä lyhyesti väkivaltaan
valmiiksi kansallismielisyydeksi. Hänestä ”vaatimus yhtenäisestä, vahvasta
ja puhtaasta kansakunnasta vie suvaitsemattomuuteen.”
KAPITALISMIN
RISTIRIIDAT SYNNYTTÄVÄT FASISMIA
Neuvostoliittolainen
professori Grigori Deborin kirjoitti v. 1975, että fasismin
synnytti kapitalismin yleinen kriisi, porvarillisin yhteiskunnan sosiaalisen ja
taloudellisen, poliittisen ja ideologisen rakenteen kriisi. Tätä ilmensivät
Saksassa I maailmansodan jälkeinen kaaos, vasemmiston aseman nousu ja Lokakuun
vallankumouksen luoma uhka. Keskiluokka oli menettänyt säästönsä ja asemansa
yhteiskunnassa. Maassa vallitsi vaikea nuorisotyöttömyys. Nuorisolla ei ollut
mahdollisuutta saada työtä ja päästä ammattikoulutukseen. He joutuivat
kurjuuteen sekä ajautuivat rikoksiin ja prostituutioon. Fasistit saivat
tehtäväkseen kylvää kansalliskiihkoa nuorison keskuuteen.
Luokkaherruutensa
kohtaloista huolestunut monopolistinen porvaristo (suuryritysten omistajat) ja
eräissä tapauksissa myös keskisuurten teollisuusyritysten omistajat näkivät
fasismissa voiman, joka pystyisi nujertamaan vallankumoukselliset joukot,
lähinnä työväenluokan.” Deborinin mukaan fasistinen diktatuuri on aina ja
kaikkialla ollut luonteeltaan suurpääoman taantumuksellisten ja
äärikansallisten piirien terroristista diktatuuria, jonka tehtävänä on nujertaa
oman maan työväenliike ja valmistaa maata valloitussotaa varten.
Työläiset vaativat
tuolloinkin parempaa palkkaa ja sosiaaliturvaa sekä työehtoja ja
oikeudenmukaisempaa kohtelua yhteiskunnassa. Kapitalistit taas eivät halunneet
luopua voitoistaan ja etuuksistaan. He tarvitsivat likaisen työn tekijän.
Saksassa fasistit ja heidän kannattajansa olivat alussa I maailmansodan
katkeroituneita veteraaneja, jotka olivat vihaisia Weimarin tasavallalle sodan
häviämisestä ja häpeällisistä rauhanehdoista. He alkoivat kehitellä
yhteiskunnalle fasistisia ratkaisumalleja. He liittyivät vapaaehtoisjoukkoihin (Freikorps),
jotka yrittivät v. 1920 vallankaappausta äärioikeistolaisen Wolfgang
Kappin johdolla. Fasistijärjestöjen jäsenistö koostui 1920–30-luvuilla
virkamiehistä, upseereista, poliisien vasikoista, provokaattoreista,
pienyrittäjistä, ammatinharjoittajista, talonpojista, yhteiskunnasta
syrjäytyneistä ja osasta työväenluokkaa.
Deborin kysyy
aiheellisesti. Mistä Hitlerin kannattajat ammensivat ennen valtaan tuloaan ne
miljoonat, joita he tarvitsivat henkilökohtaisten tarpeidensa tyydyttämiseen,
hyökkäysosastojen muodostamiseen ja niiden vaatetukseen ja aseistamiseen? Millä
varoilla natsit järjestivät suuruudenhulluja vaalikampanjoitaan? Olisivatko he
kyenneet sytyttämään II maailmansodan ilman Saksan talouselämän, teollisuuden
ja poliittisen eliitin tukea?
”Saksan aseistamisen
rahoittajina ja Hitlerin hyökkäyssuunnitelmien avustajina toimivat varsinkin
eräät Yhdysvaltain pankki- ja teollisuusmiehet kuten Arthur Vandenberg,
Herbert Hoover, Henry Ford, veljekset John Foster ja Allen
Dulles, William Bullitt, Randolph Hearst, William Kundsen ja Prescott Bush, jonka perillisiä ovat presidentit George Bush ja George W. Bush ym. Näistä senaattori Vandenberg, osallistui San
Franciscossa 23.11.1937 pidettyyn salaiseen neuvottelukokoukseen, jossa Hitlerin
henkilökohtaisina edustajina olivat mukana von Tippelskirch ja von
Killinger. Tässä kokouksessa senaattori Vandenberg lausui käsityksenään,
että Yhdysvaltain ulkopolitiikan tulisi pyrkiä tukemaan Hitleriä yhteisessä
taistelussa Neuvostoliittoa vastaan. Saksan aseistaminen ja Natsi-Saksan
rahoittaminen kahden maailmansodan välisenä aikana on ensimmäinen niistä
tekijöistä, jotka johtivat siihen, että uusi sota pääsi syttymään ja että
Suomikin syksyllä 1939 joutui sodan jalkoihin. (Mauri Ryömä: Asiakirjojen
todistus ns. Talvisodasta 1939–40)
HITLERIN VALTAANNOUSU
Vuosi 1919: Versailles’n
rauhansopimus allekirjoitetaan. Saksan työväenpuolue (DAP) perustetaan. Adolf
Hitler vakoilee ensin armeijan piikkiin puoluetta, mutta päättääkin
liittyä puolueeseen, koska pitää sen ideologiasta.
Vuosi 1920: DAP muuttaa nimensä
Saksan kansallissosialistiseksi työväenpuolueeksi (NSDP). Puolue julkaisee
Hitlerin laatiman 25-kohtaisen pysyvän ohjelmansa.
Vuosi 1921: Hitler valitaan
NSDP:n johtajaksi ja hän nimeää itsensä Führeriksi. Ruskeapaitojen SA
(iskuosastot) perustetaan.
Vuosi 1923: Puolueen
jäsenmäärä oli 15 000. Hitler kumppaneineen yritti Münchenissä
oluttupavallankaappausta. Hän kirjoitti Mein Kampfin istuessaan
Landsbergin vankilassa epäonnistuneen vallankaappauksen jälkeen v. 1923–1924.
Vuonna 1925: Mustapaitaiset
SS-joukot (suojajoukot) perustetaan aluksi Hitlerin henkivartiokaartiksi.
Vuonna 1926: Hitler-Jugend
ja Saksan nuorten työläisten liitto perustetaan.
Vuonna 1927: Natsien ensimmäinen
puoluekokous pidettiin Nürnbergissä.
Vuosina 1929–30: Suuri maailman lama
aiheutti Saksassa suurtyöttömyyttä ja kurjuutta, jonka seurauksena natsien
kannatus kasvoi dramaattisesti. Natsit perustivat tytöille ja pojille omat
lapsijärjestöt. Natseista tuli valtiopäivien 2. suurin puolue (18,3 %). Sillä
oli jo 178 000 jäsentä.
Vuonna 1932: Kansallissosialisteista
tuli suurin puolue valtiopäivillä (37,4 %).
Vuonna 1933: Presidentti Paul
von Hindenburg nimitti Hitlerin valtakunnankansleriksi. Poliittisia
vankeja varten perustettiin Dachaun keskitysleiri lähelle Müncheniä ja
Sachsenhausen lähelle Berliiniä. Hitler vahvisti natsien ulkopolitiikan
päämääräksi saksalaisen herrarodun elintilan turvaaminen. Berliinin
valtiopäivätalo poltettiin, jonka seurauksena kommunistisen puolueen toiminta
kiellettiin. Natsit saivat selvän enemmistön parlamenttiin. Uusissa vaaleissa
natsit saivat 44 % kannatuksen. Hitlerille myönnettiin oikeus säätää lakeja
neljän vuoden ajan ilman parlamentin siunausta. Paikallishallinto siirtyi natseille.
Ammattiliitot kiellettiin. Kirjaroviot sytytettiin. Kaikki poliittiset puolueet
lukuun ottamatta natsipuoluetta kiellettiin. Saksa erosi Kansainliitosta.
Vuonna 1934: Natsit
puhdistivat Pitkien puukkojen –yössä omia rivejään. Presidentti Hindenburgin
kuoltua Hitleristä tuli valtakunnanjohtaja.
Natsit aloittivat
yksityisistä murhista, mutta laajensivat toimintaansa tuhoamisleireihin ja
massamittaisiin joukkomurhiin. Natsien 12 vuotta kestänyt rikos ihmisyyttä
vastaan aiheutti yhden maailmansodan, juutalaisten kansanmurhan, keskitys- ja
tuhoamisleirien saariston, yli 50 miljoonan ihmisen kuoleman sodassa,
atomipommin pudottamisen kahteen siviilikohteeseen ja valtavat taloudelliset
tuhot Euroopassa sekä mittaamattoman inhimillisen kärsimyksen koko ihmiskunnalle.
HISTORISMI
SYNTIPUKKINA
Syntipukiksi fasismin
synnylle on esitetty historistista ajattelutapaa, joita ovat edustaneet mm.
antiikissa Platon ja Aristoteles sekä
1800-luvulla eläneet Hegel ja Marx. Historismi on
lähestymistapa, joka pyrkii selittämään yhteiskunnallisia ilmiöitä niiden
historiallisista lähtökohdista käsin. Historismin syyllistäminen fasismin
kohduksi on ollut poliittisen oikeiston suosiossa, koska sen tavoitteena oli ja
on yhä edelleen sosialismin osoittaminen totalitaariseksi
yhteiskuntajärjestelmäksi.
Mauri Noro arvioi Hegelin
historianfilosofian luentojen johdannossa, ”Järjen ääni” esipuheessa, että
Hegelin Oikeusfilosofian mukaan valtio on oikeastaan maan päälle ilmestynyt
jumalallinen hahmo. Niinpä yksilön suurin vapaus onkin kärjistyneesti sanoen
siinä, että hän vapaaehtoisesti alistuu valtion harjoittamaan pakkovaltaan. Tie
tästä Hegelin lausunnosta totalitaarisuuteen on ilmeinen. Sama Hegelin
käsittein ilmaistuna:
”Valtio on
substantiaalisen (aineellisen) tahdon todellisuutena, joka sillä on yleisyyteen
kohonneessa erityisessä itsetajunnassa, sinänsä ja itselleen järjellinen. Tämä
substantiaalinen ykseys (valtio) on absoluuttista liikkumatonta
itsetarkoitusta, jossa vapaus saavuttaa korkeimman oikeutensa. Vastaavasti
tällä absoluuttisella tarkoitusperällä on korkein oikeus yksilöitä kohtaan,
joiden ylin velvollisuus on olla valtion jäsen.” (Hegel:
Oikeusfilosofia 258 §, s. 205)
Lisäksi
maailmanhistorian hämärän näyttämön kulissien takana maailmanhenki toimii kuin
näytelmän ohjaaja, jonka viitteitä subjekti tottelee tahdottomasti. Tämä
Hegelin näkemys on toimivien subjektien kannalta varsin nöyryyttävä.
Maailmanhistorian kulun määräävät yksinomaan maailmanhengen asettamat
päämäärät. Maailmanhistoria on Hegelin mukaan teuraspenkki, jolla yksityisten
ja kansojen onni uhrataan. Merkkimiehet toimivat maailmanhengen asianajajina.
Jos Adolf Hitler
asetti itsensä maailmanhengen asianajajaksi, hän koki toimeenpanemansa
julmuudet ja julistamansa fasistiset päämäärät oikeutetuiksi. (ML)
Karl Marxin osoittelu on hyvin
päämäärähakuista. Marxilaisuus pyrkii tuotantovälineiden kapitalistisen
yksityisomistuksen lakkauttamiseen ja pitkän vallankumousprosessin myötä
kapitalistien kieltämiseen yhteiskuntaluokkana – ei heidän tuhoamiseensa
ihmisinä – sekä porvarillisen valtiokoneiston kumoamiseen ja sen korvaamiseen
työväenluokan vallalla. Tämä tarkoittaa demokratian laajentumista talouteen ja
osallistuvaa demokratiaa yhteiskunnan päätöksenteossa. Sosialismissa
yhteiskunta on olemassa ihmistä varten. Kapitalismissa ihmiset sen sijaan ovat
olemassa tuotantoa varten. Kapitalismi laajentaa elintilaansa valtaamalla
vapauden ja demokratian nimissä kaikin mahdollisin keinoin itselleen uusia
markkinoita. (ML)
PLATON TOTALITARISMIN
ISÄNÄ
Platon kuvasi
aikoinaan omaa ihannevaltiotaan pääteoksessaan ”Valtio”, jossa käsitellään
politiikkaa, etiikkaa, runoutta, kasvatusta ja psykologiaa jne...”Ja kun
valtio on kerran päässyt oikealla tavalla alkuun, se kasvaa ympyrän tavoin. Kun
kasvatus ja opetus pysyvät kunnollisina, ne saavat aikaan hyviä luonteita.
Kunnon luonteista taas tulee tällaisen kasvatuksen ansiosta vielä
edeltäjiäänkin parempia, sekä muissa suhteissa että myös suvunjatkamisen
kannalta, kuten on muidenkin elollisten olentojen laita. Lyhyesti sanoen:
valtiomme valvojien on tiukasti vartioitava, ettei kasvatus pääse heidän
huomaamattaan turmeltumaan.” (Platon, Valtio 432 a-b).
Valtio on Platonin
mukaan oikeudenmukainen silloin, kun sen sisältämät kolme erityyppistä
yhteiskuntaluokkaa (ansiotyöntekijät, puolustajat ja vartijat) ja orjat
keskittyvät kukin omiin tehtäviinsä ja hoitavat sen, mikä niille kuuluu
valtiossa. Vartijoiden suhteen on esitetty klassinen kysymys: Kuka
vartioi vartijoita?
Luokkajako ja siitä
johtuva yhteiskunnallinen eriarvoisuus on edelleen vallitseva olotila tämän
päivän maailmassa. Orjuutta ja orjakauppaa on harjoitettu maapallon kaikissa
asutuissa maanosissa. Orjuus ei ole kadonnut. Se on vain vaihtanut muotoaan.
Sen yleisimmät muodot ovat nykyisin palkkaorjuus ja ihmiskauppa. Totalitarismi
on purettavissa ainoastaan lakkauttamalla luokkayhteiskunnat ja niiden
liittoutumat. (ML)
YHTEISKUNTATIETEET
IRTAANTUIVAT JÄRJEN KÄSITTEESTÄ
Frankfurtin
koulukuntaan lukeutunut Herbert Marcusen mukaan
yhteiskuntatieteet irtaantuivat filosofisesta järjen käsitteestä 1800-luvun
lopulla. Ne halusivat alistaa ihmisen vain luonnontieteellisen tutkimuksen
kohteeksi. Tiede korosti vain sitä, mikä on välttämättä annettua ja ankaran
lain alaista. Ihmisen aidot valinnat ja vaikutusmahdollisuudet, vastuun
korostaminen ja arvopäämäärien pohtiminen jäävät sivuun. Tuolloin arvojen ja
tosiasioiden erottaminen toisistaan tuli tieteelliseksi perusvaatimukseksi,
jolloin keinot korvasivat päämäärät – teknologia syrjäytti etiikan. Marcusen
mukaan tämä johti yleiseen asevarusteluun ja militarisoimiseen, joka loi pohjan
fasismin totalitarismille ja sodan ihailulle.
Tieteen menettäessä
humanistiset arvonsa ja sen keskittyessä vain teknisiin ratkaisumalleihin sen
saavuttamat lopputulokset ovat ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta
arveluttavia. Me törmäämme nykyisin näihin samoihin eettisiin ongelmiin
mm. terveydenhoidon ja sosiaalipalveluiden kaupallistamisessa ja
priorisoinnissa, kasvien ja eläinten geenimanipuloinnissa, asevarustelussa ja jatkuvissa
sodissa sekä ympäristön saastumisen sallimisessa. Kuluttaminen on
tärkeämpää kuin siedettävän elämän takaaminen kaikille ihmisille. Ihminen
kuvittelee olevansa luonnon herra. (ML)
Maailmassa soditaan
yhä fossiilisten energialähteiden ja raaka-aineiden hallinnasta. Öljyä,
maakaasua ja kivihiiltä
hyödynnetään kursailematta energiatuotannossa, autoteollisuudessa,
polttoaineena liikenteessä, liikenneväylien rakentamisessa sekä muovi- ja
pakkausteollisuudessa. Samanaikaisesti näiden fossiilisten luonnonvarojen
käytön seuraukset ovat aiheuttaneet maapallon laajuiseen ympäristökatastrofiin.
(ML)
EUGENIIKKA JA
SOSIAALIDARVINISMI
Eugeniikan
(rodunjalostuksen) uranuurtajina ahersivat 1800-luvun loppupuolella mm.
englantilainen antropologi Sir Francis Galton ja italialainen
kriminologi Cesare Lombroso. Galton tuli kuuluisaksi älykkyyttä
”mittaavilla” ihmisen kallon muodon mittauksillaan. Hän koetti tutkia
perinnöllisyyden osuutta ihmisen ominaisuuksien ja kykyjen kehittymisessä ja
tarkastella mm. rotujen välisiä eroavaisuuksia tässä suhteessa. Hänen
mielestään ihmisen psyykkiset ja fyysiset ominaisuudet periytyvät.
Lombroso taas sai mainetta väitteellään, että rikollisuus on periytyvää.
Englantilainen
filosofi Herbert Spencer julkaisi v. 1852 esseen
”Väestöteoria”, jossa esitti seuraavan kuuluisan määritelmänsä: ”Olemassaolotaistelu
johtaa olosuhteisiin parhaiten sopeutuvien yksilöiden eloonjäämiseen.”
Spencerin ajattelun mukaan yhteiskunnan kehitys edellyttää yksilöiden
toimintavapautta, kilpailua ja parhaiten sopeutuneiden eloonjäämistä. Hän ei
kavahtanut tekemästä loogisia johtopäätöksiä teoriastaan, joka tuomitsi kaikki
heikot ja avuttomat tuhoon. Hänen opeillaan oli huomattava merkitys jo
1860–90-lukujen yhteiskunnalliseen ajatteluun.
Natsit ammensivat
irrationalistifilosofi Friedrich Nietzscheä omiin
tarkoituksiinsa. ”Antikristuksessaan” tämä totesi enteellisesti: ”Mikä on
hyvää? – Kaikki, mikä kohottaa vallantuntoa, tahtoa valtaan, valtaa itseään
ihmisessä. Mikä on huonoa? – Kaikki, mikä syntyy heikkoudesta. Mikä on onni? –
Tunto siitä, että valta kasvaa, – että vastarinta tulee voitetuksi. Ei
tyytyväisyyttä, vaan enemmän valtaa; ei rauhaa yleensä, vaan sotaa; ei hyvettä,
vaan kuntoa. Heikkojen ja epäonnistuneiden tulee käydä perikatoon: meidän
ihmisrakkautemme ensimmäinen käsky. Ja heitä on siihen vielä autettavakin.”
EUGENIIKKA KOETTIIN
TIETEEKSI
1930-luvulla
sivistysvaltioiksi itsensä lukevissa USA:ssa, Englannissa ja Saksassa toimi
laitoksia ja seuroja, joiden tavoitteina eugeniikan päämäärien edistäminen.
Pohjoismaista epähumanistisen tutkimusalan johtavana maana oli Ruotsi, jossa
toimi asialle omistautunut oma rotubiologinen laitoskin. Useat suomalaiset
johtavat lääkärit olivat suorittaneet lääketieteellisiä opintoja ja tutkimusprojekteja
Saksassa. Suomen valtaeliitillä oli veljelliset suhteet Saksaan, joka oli
pelastanut Suomen kapitalistit vallankumoukselta v. 1918. Osaavan ”ison veljen”
tiede-elämää ei asetettu kyseenalaiseksi.
SUOMALAISTA
EUGENIIKKA-TIEDOTUSTA
Otavan – natsien
valtaannousun v. 1933 – julkaiseman ja Hannes Salovaaran toimittaman
tietokirjan ”Eläinten maailman” viidennessä osassa s. 323–325
selvitetään rotuhygienian sisällystä ja merkitystä aikalaisen hyväksyvästi
kuvaamana seuraavasti:
”Tulevaisuudesta
huolehtiminen on sekä jokaisen ajattelevan yksilön että elinvoimaisen kansan
kaikkein tärkein ja siveellisestikin korkein velvollisuus. Menneiden
sukupolvien historiallisen perinnön, kansan oikeuksien ja vapauden säilyminen
ja puolustaminen, riippuvat siitä, millainen on edellisten polvien jättämä
biologinen perintö, siis millainen ihmisaineksen hoidettaviksi ne ovat
historiallisen perinnön jättäneet... Kansan tulee säilyä perusasultaan
terveenä, elinkykyisenä, rappeutumattomana sukupolvesta sukupolveen. Rotuhygienian
eli eugeniikan tehtävänä on niiden menettelytapojen löytäminen, jotka tekevät
tämän mahdolliseksi... Tieteellisen työn tuloksien soveltaminen kansojen
tulevaisuuden palvelukseen on rotuhygienisen työn yhteiskuntapoliittinen
tehtävä.”
Tähtääkö nykyisen
oikeistohallituksen harjoittama sosiaali- ja talouspolitiikka tietoisesti
yhteiskuntamme vähäosaisten (sairaat, vammaiset, syrjäytetyt ja vanhukset)
karsiutumiseen suomalaisesta yhteiskunnasta?
SAKSALAISEN FASISMIN
PÄÄMÄÄRÄ
”Meidän
taistelumme päämääränä on oman rotumme ja oman kansamme olemassaolon ja
lisääntymisen turvaaminen, sen lasten elättäminen ja sen veren puhtaana pito,
isänmaan vapaus ja riippumattomuus, jotta kansamme voi kypsyä täyttämään
myöskin maailmakaikkeuden Luojan sille osoittaman kutsumuksen.” (Taisteluni
s. 247)
”Teatteri, taide,
kirjallisuus, elokuvat sanomalehdistö, julisteet ja näytteille asetetut kuvat
ja mainokset on siivottava puhtaiksi mätänevän maailman ilmiöistä ja asetettava
siveellisen valtio- ja kulttuuriaatteen palvelukseen... Kaikissa näissä
asioissa pitää päämaalin ja tien määrääjänä olla huolenpito Saksan kansan
sielun ja ruumiin terveyden säilyttämisessä. Yksilöllisen vapauden oikeus
väistyy rodun säilyttämisvelvollisuuden tieltä.” .” (Taisteluni s. 295–96)
Vuonna 1935
natsipuolueen edustajakokous julisti luonnon ja ihmiskunnan historian
kansallissosialistisen tulkinnan tärkeimmäksi perustaksi ja
kansallissosialistisen valtakunnan lainsäädännön pohjaksi. (Der Parteitag der
Freihet vom 10–16, 9/1935, Ofizieller Bericht, s. 50–54)
Adolf Hitler
ajatteli, että oli olemassa erityinen arjalainen rotu, jolla oli erityinen
hallitsijan lahjakkuus ja erityinen valtiastehtävä maailmassa. Kaikki luova
kulttuurityö on peräisin tästä rodusta ja aivan erityisesti sen germaanisesta
eli pohjoismaisesta haarasta. Saksalaiset olivat herrakansaa, kun taas
sellaiset kansanryhmät kuin juutalaiset ja slaavit olivat ali-ihmisiä.
Juutalaiset piti puhdistaa pois Saksan kansanruumiista. Saksan historiallisena
kutsumuksena oli taistelu slaaveja vastaan. Hitler halusi uudelleen suunnata
germaanien valloitusretket kohti itää; sieltä, ennen kaikkea Neuvostoliitosta –
juutalaismarxilaisesta rikollisvaltiosta – hän halusi hankkia elintilaa, Saksan
kasvavalle väestölle. (Grimberg: Kansojen historia 21. osa)
Tallinnassa
syntynyttä baltiansaksalaista, natsien ideologia Alfred Rosenbergiä pidetään
Lebensraum-käsitteen (itselleen valloitettavan elintilan), Versailles’n
rauhansopimuksen purkamisen, juutalaisten ja kristittyjen kirkkojen vainon
ohjelmallisena pääarkkitehtina.
HEIDEGGER JA FASISMI
Martin Heidegger (1889–1976) oli
merkittävä saksalainen filosofi, joka tunnetaan eksistentialistisesta ja
fenomenologisesta ajattelustaan, joka pohti etenkin olemisen-käsitettä. Hänen
vaikutuksensa ulottui filosofiaan, dekonstruktioon, kirjallisuusteoriaan,
teologiaan ja arkkitehtuurin teoriaan. Tultuaan valituksi Freiburgin yliopiston
rehtoriksi hän liittyi kansallissosialistiseen työväenpuolueeseen (NSDAP) v.
1933. Miksi Heidegger kietoutui natsismiin? Hän vaikeni sodan jälkeen
juutalaisten kansanmurhasta ja keskitysleireistä. Hän vähätteli myös omaa
osuuttaan kansallissosialistisessa liikkeessä.
George Steiner esittää
kirjassaan ”Heidegger”, ”ettei ole paljon vaihtoehtoja arvioitaessa sitä,
missä määrin Heidegger puheillaan ja hallintotoimillaan osallistui saksalaisen
yliopistomaailman natsilaistamiseen v. 1933–34. Monien muiden älymystön
edustajien tapaan Heidegger tempautui selvästi mukaan siihen raakaan ja
juhlavaan päihtymykseen, joka elähdytti Saksaa 15 nöyryytyksen ja epätoivon
vuoden jälkeen. Alaston voima ja valta voivat lumota akateemisesti
suuntautuneen ihmisen... On selvää, että Martin Heidegger näki itsensä
valittuna saksalaisten johdattajana, ajattelija-johtajana, joka antaisi muodon
kansalliselle uudelleensyntymälle. Heideggerin asennetta voidaan hyvin verrata
Platonin oppeihin filosofien johtamasta valtiosta samoin kuin Platonin omaan
rooliin Sisilian despoottisen kuningashuoneen neuvonantajana.”
Heidegger oli
Steinerin mukaan vakuuttunut siitä, että Saksa ja saksan kieli, joka hänen
mielestään oli verrattavissa vain muinaiskreikkaan, olivat saaneet kohtalokseen
ja kutsumuksekseen ilmentää ja kokea niin inhimillisten saavutusten huipun –
saksalaisessa filosofiassa, saksalaisen kulttuuripiirin musiikissa, Hölderlinin
runoudessa – kuin inhimillisten saavutusten pohjattomimman kuilunkin.
Heideggerin filosofia ei sisältänyt minkäänlaista etiikkaa eikä siitä voida
myöskään johtaa etiikkaa. Hänen oman selvityksensä mukaan etiikka sellaisena
kuin se kohdataan esimerkiksi Kantin töissä, tai sellaisena kuin se voidaan
johtaa Hegelin historismista, on täysin hänen oman ontologisen työnsä
ulkopuolella.
VIERAANTUMINEN JA
PROPAGANDA FASISMIN PERUSTANA
Psykoanalyytikko ja
sosialisti Erich Frommin mukaan fasismin arvot ja ihanteet
eivät lopultakaan eronneet paljon niistä, jotka vallitsivat Saksaa ympäröivissä
kapitalistissa maissa. Miten on voinut kehittyä toisaalta ihmisiä, jotka
pyrkivät valtaan ja käyttävät sitä natsien tavoin, ja toisaalta ihmisiä, jotka
sellaiseen alistuvat? Frommin vastaus tähän on ihmisen vieraantuminen
itsestään. Fasismin pohjaa eivät luoneet sen omat tai muidenkaan haaveet ja
utopiat, vaan juuri ihmisten tyytyminen terveeseen järkeen, arkipäivän käytännöllisyyteen
ja elintasokilpailuun.
Erich Fromm arvioi v.
1941 kirjassaan Vaarallinen vapaus natsismia
seuraavasti: ”Työväenluokan, liberaalisen ja katolisen keskiluokan
asenne natsismiin oli negatiivinen ja resignoitunut (välttämättömyyteen
mukautunutta), mutta keskiluokan alemmat kerrostumat, pienliikemiehet,
käsityöläiset ja kaulusköyhälistö tervehtivät innolla tätä uutta ideologiaa.” (Vaarallinen
vapaus, s. 198)
”Hitler
osoittautui sen takia tehokkaaksi välikappaleeksi, koska hänessä oli sekä pikkuporvarin
kaunista ja vihamielistä henkeä, jonka alempi keskiluokka tunneperäisesti ja
yhteiskunnallisesti tunsi omakseen, että opportunistia, joka oli valmis
palvelemaan Saksan teollisuusmiesten ja junkkerien (maanomistajaylimystö)
etuja. Alun perin hän esiintyi vanhan keskiluokan messiaana, lupasi hävittää
tavaratalot, murskata pankkipääoman ylivallan jne… Näitä lupauksia ei koskaan
täytetty. Mutta se ei kuitenkaan merkinnyt mitään. Natsismilla ei ollut koskaan
aitoja poliittisia ja taloudellisia periaatteita. On tärkeää ymmärtää, että
natsismin ainut periaate oli radikaali opportunismi. Ainoa, mikä merkitsi, oli
se, että sadattuhannet pienporvariston edustajat, joille normaali kehitys olisi
suonut vain hyvin vähäiset mahdollisuudet ansaita rahaa ja valtaa, pääsivät nyt
natsibyrokratian jäseninä osallisiksi hyvinvoinnista ja arvovallasta, jotka
aiemmin olivat kuuluneet yksinomaan ylemmille luokille.” (Erich Fromm:
Vaarallinen vapaus s. 205)
Saksalainen
marxilainen filosofi Ernst Bloch totesi 1930-luvulla natsien
taitavuuden propagandan alueella: ”He osasivat omia käsitteitä muualta ja
valjastaa ne omaan käyttöönsä, antaa vanhoille sanoille uusia merkityksiä niin,
että niissä oli samaan aikaan jotain vanhaa, tuttua ja vetoavaa mutta myös
uutta ja outoa, mukaansatempaavaa ja oman ajattelun aseet riisuvaa.” Kolmas
valtakunta viittasi Saksan yhdistymisen historiaan. Alkujaan termi liittyi
keskiajan teologiaan. Tuhatvuotisen valtakunnan ajatus sisältyy oppiin
taivasten valtakunnan toteutumisesta kerran maan päällä. Hakaristi eli svastika
on alkujaan hyvin vanha onnen vertauskuva. Hindulaisuudessa hakaristi symboloi
äärettömän pyhää ja hyvää.
Johonkin
väestöryhmään kohdistuvan parjaamisen, nöyryyttämisen ja syrjinnän
arkipäiväistyttyä ihmiset alkavat hyväksyä tällaisen käyttäytymisen
luonnolliseksi olotilaksi etenkin, jos se ei koske heitä itseään. He jopa
katsovat kyseisen kohderyhmän itsensä aiheuttaneen ja ansainneen oman huonon
kohtelunsa. Seuraavassa vaiheessa kyseinen väestöryhmä syyllistetään kaikkien vallitsevien
yhteiskunnallisten ongelmien aiheuttajiksi. Oikeistopopulismi puree Euroopassa
edelleen hyvin pikkuporvaristoon. Oikeistopopulistiset puolueet suosivat
karismaattisia ja sanavalmiita johtajia. Nationalismi on osoittautunut
hyväksi kylvöalaksi vihanpidolle. Kun sortoa aletaan perustella
”tieteellisesti” tai kansalliseen turvallisuuteen vedoten ja kun se ottaa
itselleen järjestäytyneen väkivallan muodon ja lisäksi kun yhteiskunnan eliitti
hyväksyy sen, tie fasismiin aukenee. Fasismin kannattajien ottaessa
valtiollisen vallan haltuunsa pääomapiirien hyväksymänä heidän vainonsa ja
väkivaltansa laajenee kohdistumaan kaikkiin toisinajattelijoihin (ML).
SUOMALAISEN FASISMIN
PERUSTA
”Kuten
italialaiset aateveljensä, myös suomalaiset radikaalit käänsivät sisällissodan
lopputuloksen omalta kannaltaan tappioksi. Sota oli voitettu, mutta rauha
hävitty. Tappio oli tullut tasavallan, parlamentarismin, Neuvosto-Venäjän
kanssa solmitun rauhansopimuksen, kommunistien uudelleen alkaneen poliittisen
toiminnan muodossa. Tappion oli kärsinyt myös radikaalien suosima
saksalaissuuntaus... Sodan päättymistä seurannut rintaman pyhien veljeskuntien
hajoaminen tuntui monista sotilaista äärimmäisen turhauttavalta. Siksi jotkut
lähtivät jatkamaan sotilaselämää uusiin sotiin. Suomalaisille olivat tarjolla
Tarton rauhansopimuksen solmimista edeltäneet heimosodat – lähialueen
konfliktit Itä-Karjalassa, Inkerinmaalla ja Virossa… Ne tarjosivat osallisuutta
kokemukseen, joka kasvatti fasististen liikkeiden tulevan jäsenistön.
Suomalainen sotasukupolvi taottiin maailmansodan, sisällissodan ja heimosotien
ahjossa, ja siitä tuli ympäristön vaihtelevuudesta huolimatta häiritsevästi
eurooppalaisen esikuvansa kaltainen.” (Silvennoinen ja kump.: Suomalaiset fasistit, s. 69–70).
Fasistien
ydinjoukkoon lukeutui mm. sivistyneistön suomalaisuusaktivisteja, jääkäreitä,
valkoisia sorakuoppamiehiä, heimosotureita, suojeluskuntaintoilijoita ja
Akateemisen Karjala-Seuran jäseniä. Punaisten jahtaamiseen, kuulusteluihin,
vankileirien vartioimiseen ja lahtaamiseen osallistuminen yhdisti tuhansia
valkoisia.
”1920-luvusta tuli
kansallismielisen radikalismin suuri vuosikymmen. Sen aikana syntyi radikaali
järjestökenttä, toimintatavat vakiinnuttivat muotonsa ja suomalainen fasismi
suoritti esiinmarssinsa… Valkoisista valkoisin Suomi kyyristyi
puolustusasemiin. Se linnoittautui vapaussotaideologiaan, maanpuolustuksen ja
yhteiskunnan militarisoimistavoitteiden taakse suojeluskuntiin ja Lotta
Svärdiin.” (Suomalaiset fasistit, s. 111-112)
Erään 1920-luvun
ylioppilasmaailman iskulauseen mukaan suomalaiseen isänmaanrakkauteen kuului
kaksi toisistaan erottamatonta osaa: rakkaus omaan maahan ja ryssäviha. Suomen
valtiovalta ei estänyt mitenkään ryssävihan lietsomista. Vihapuheita
edistettiin voimakkaasti koulujen ja puolustuslaitoksen toimesta. Ryssävihan
kylvön tärkeimpinä kansalaisten kasvatuksellisina kanavina toimivat
Suojeluskuntajärjestö, Lotta Svärd, suojeluskuntapojat ja pikkulotat.
Vapaussodan Rintamamiesten Liitto järjestäytyi v. 1929 valtakunnalliseksi
liitoksi. Siitä tuli merkittävä äärioikeiston taustavaikuttaja. Siihen kuului
v. 1939 yli 200 paikallisyhdistystä, joissa oli yli 20 000 jäsentä. Liiton
kova ydin koostui tiukan linjan aktivisteista, jotka halusivat muuttaa
yhteiskuntaa fasististen ihanteidensa mukaisesti.
Suojeluskunta
järjesti vuosittain useita tuhansia valistustilaisuuksia, joihin osallistui
750 000–1 250 000 kansalaista. Vuodesta 1925 alkaen se propagoi
aatteitaan Hakkapeliitta-lehden välityksellä. Vuonna 1927 siihen
liitettiin oheistoimintoina Suojeluskuntain Kauppa Osakeyhtiö (SKOHA),
Suojeluskuntain Ase- ja konepaja Osakeyhtiö (SAKO) sekä Suojeluskuntain
Kustannus Osakeyhtiö. Järjestöön kuului v. 1938 yli satatuhatta jäsentä, jotka edustivat
kaikkia yhteiskuntaluokkia. Maa oli jaettu 22 suojeluskuntapiiriin.
Valtio tuki organisaation toimintaa 1930-luvulla vuosittain 30–50 miljoonalla
markalla. Suojeluskunnan vaikutuspiiriin kuului arviolta lähes 400 000
kansalaista.
Lapuanliike toimi
ryssävihan poliittisena siipenä. Se harjoitti ryssävihaa ja pyrki kitkemään
Suomesta juurineen kommunismin. Se hävitti kommunistien kirjapainon Vaasassa,
muilutti vastustajiaan ja suoritti Helsinkiin talonpoikaismarssin. Se taisteli
Jumalan avulla pirua ja ryssää vastaan. Sen aatteellisena perijänä oli
fasistinen Isänmaallinen Kansanliike, joka muutettiin puolueeksi v. 1932.
Iikollit vastustivat kommunismia ja kansainvälistä sosialismia. He halusivat
vähentää eduskunnan valtaa. IKL:lla oli v. 1936 14 kansanedustajaa. Sotavuosina
1941–43 se istui maamme hallituksessa. Liikkeessä toimi Talvisodan alkaessa
lähes 52 000 aktivistia.
Suomalaiset toimivat
natsien liittolaisina Toisessa maailmansodassa. Joulukuussa 1940 laadittuun
Barbarossa suunnitelmaan liittyi merkintä: ”Suomen armeijan tehtävät:
pikainen naamioitu liikekannallepano. Osallistuminen hyökkäykseen Rovaniemen
alueelta mikäli mahdollista valiojoukoin. Tähän tarkoitukseen määrättävä 2
suomalaista divisioonaa (suuremmalle määrälle joukkoja ei ole tilaa). Hyökkäys
Laatokan molemmin puolin Laatokan kanavalle ja Syvärille. Tähän tehtävään
asetettava Suomen armeijan pääosa… Kesäkuun 22. päivästä (1941) alkaen, jolloin
Hitler ilmoitti, että Suomi tulee käymään sotaa yhdessä Saksan kanssa, Suomen
armeijan ja Suomessa olleiden saksalaisten joukkojen hyökkäys kehittyi
täsmälleen niiden operaatiosuunnitelmien mukaisesti, jotka oli jo useita
kuukausia aikaisemmin laadittu Saksan ja Suomen yleisesikuntien neuvotteluissa
sekä vahvistettu Salzburgissa.” (Lähde: O.W. Kuusisen valitut teokset, s.
338–341, Edistys, Moskova)
Finnlands Lebensraum (Suomen
elintila) oli v. 1941 julkaistu Suur-Suomi-aatetta tukeva propagandateos, jonka
kirjoittajina toimivat maantieteilijä Väinö Auer,
historioitsija Eino Jutikkala ja kansatieteilijä Kustaa
Vilkuna. Saksankielinen teos painettiin Helsingissä Suomalaisen
Kirjallisuuden Seuran kirjapainossa. Sen kustansi berliiniläinen Alfred Metzner
Verlag. Kirjan tarkoituksena oli osoittaa tieteellisesti Itä-Karjalan ja
Inkerinmaan kuuluvan maantieteellisesti, historiallisesti ja kulttuurillisesti
Suomeen ja ne pitäisi voitetun sodan jälkeen liittää muodostettavan Suur-Suomen
osaksi. Tutkija Ohto Mannisen mukaan aloite kirjaan tuli
presidentti Risto Rytiltä. Kirjoittajat valitsi Valtion tiedotuslaitoksessa
työskennelleiden tutkijoiden joukosta pääministeri Jukka Rangell yhdessä
poliittisen sihteerinsä L. A. Puntilan kanssa. (Lähde:
Wikipedia)
II MAAILMANSODAN
JÄLKEISIÄ ARVIOITA NATSISMISTA
Eksistentialismin
perustanlaskijoihin lukeutuva saksalainen filosofi Karl Jaspers näki
natsibarbarian taustalla ihmiskunnan sirpaloitumisen, pirstoutumisen,
erilaisuuden sekä kommunikaation puutteen. Siksi mahdollisimman vapaa,
täydellinen ja olennaisiin asioihin menevä ihmisten välinen kommunikaatio on
hänen mielestään itseisarvoinen asia.
Saksalaisen
teologi-filosofin ja kristillisen sosialistin Paul Tillichin mukaan
saksalainen kulttuuri eli 1930-luvulla täydellisen hajoamisen tilassa. Tätä
kuvasi ihmisten epämääräinen pelko ja kauhu heidän taloudellisen ja henkisen
turvallisuutensa romahdettua. Ihmiset tunsivat itsensä yksinäisiksi ja
merkityksettömiksi ja he vaipuivat kyynisyyteen. Natsit lupasivat varmuutta,
turvallisuutta ja yhteisyyttä. He lupasivat elämälle uuden merkityksen. He
tarjosivat tämän kaiken omassa demonisessa ja kaiken tuhoavassa muodossaan.
Vapaus uhrattiin turvallisuuden vuoksi, yksilön itsemääräämisoikeus varmuuden
vuoksi, yksilöllisyys yhteisöllisyyden vuoksi ja persoonallisuus absoluuttisen
yhteisyyden vuoksi. Nuori sukupolvi tarttui koukkuun.
Ranskalainen
eksistentialistifilosofi ja vastarintataistelija Jean-Paul Sartre joutui
v. 1940 saksalaisten vangiksi. Hänelle fasismi oli koettua elämää. Hän
osallistui aktiivisesti vastarintaliikkeen toimintaan Pariisissa. Hän pohti
fasismia vastarinnan kautta. ”Olennaistahan ei ollut todellisuuden
hajoaminen, vaan vastarinta – ja se oli täysin ehdoton, absoluuttinen valinta.
Siksi Pahan todellisuus ei estänyt heitä nousemasta Pahaa vastaan, vaan
päinvastoin vaati sitä. Ihmisen täydellinen alentaminen ja alentuminen vei
kyllä uskon ihmiseen, mutta ei halua uskoa ihmiseen.”
Sartren mukaan
ihmisellä on ehdoton yksilöllinen vastuu teoistaan ja hänen itse ratkaistava
kaikki ongelmansa.
Vuonna 1961
filosofi Hannah Arendt lähti Jerusalemiin raportoimaan Adolf
Eichmannin oikeudenkäynnistä The New Yorker -lehdelle. Syntyi
teos Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil, jossa
Arendt selosti, että natsi-Saksassa pahuus oli arkipäiväistynyt
virkamiespäätöksiksi. Kaikki natsit, kuten Eichmann, eivät olleet
absoluuttisesti pahoja, vaan he elivät pahuuden lävistämässä ajassa, jossa
ihmiset vain seurasivat byrokratiaa ja käskyjä. Tämä ajatus arkipäiväisti
pahuuden.
Arendt sai valtavasti
kritiikkiä kirjoituksestaan, joka oli täysin vastakkainen Israelissa ja
Yhdysvalloissa valloilla olleen ajatusmaailman kanssa. (Lähde: Yle)
Arendt oli
nuoruudessaan Heideggerin oppilas ja rakastajatar. Hän joutui pakenemaan
antifasistisuudestaan johtuen Saksasta USA:an v. 1941.
EU:N KRIISIT
EDISTÄVÄT KANSALLISMIELISEN OIKEISTOPOPULISMIN NOUSUA
Euroopan unioni on Euroopan
kapitalistien yhteistyöjärjestö, jonka kautta kapitalistit toteuttavat
pääomien, työvoiman, palveluiden ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta eli vapaata
markkinataloutta Euroopassa. Jäsenvaltiot ovat menettäneet itsenäisen
lainsäädäntövaltansa sekä talous- ja ulkopolitiikkansa. Tämän eurooppalaisen
oligarkkiorganisaation kilpailutuslainsäädäntö suosii yksityissektoria. Jos käy
oikein surkeasti, yhteiskunnan tuottamat sosiaali- ja terveyspalvelut
yksityistetään. Köyhien ja työttömien valtavasta määrästä päätellen
peruskirjassa mainitut ihmis- ja perusoikeudet toteutuvat heikosti. Sen
useimmat jäsenvaltiot kuuluvat lisäksi sotilasliitto Natoon.
Suomen liittäminen v.
1995 Euroopan unioniin ja siirtyminen v. 2002 euroon tarkoittivat käytännössä
uusliberalistiseen talousmalliin siirtymistä. Unionin neljän perusvapauden –
pääomien, työvoiman, tavaroiden ja palveluiden liikkuminen – on toteutettu
lakkauttamalla ja yksityistämällä valtion liikeyrityksiä ja valtioenemmistöisiä
osakeyhtiöitä, romuttamalla Suomen pankin asema, tuhoamalla Posti- ja
lennätinlaitos, luopumalla valtion kannattavista tytäryhtiöistä,
yksityistämällä kunnallisia palveluita sekä antamalla maan luonnonvarat
kansainvälisten sijoittajien käyttöön. Valtion tuotantosektorin tuhoaminen on kasvattanut
olennaisesti pysyvää pitkäaikaistyöttömyyttä Suomessa. Uusliberalismiin
olennaisesti kuuluva valtion tarjoamien peruspalveluiden supistaminen ja
sosiaalipolitiikan tiukat säästöohjelmat ovat synnyttäneet Suomeen yli
miljoonan köyhyysrajan alapuolella tai sen liepeillä elävän ihmisjoukon.
Markkinatalouden elementtejä on tuotu mukaan julkishallintoon.
Tämän seurauksena
kansallismieliset oikeistopopulistipuolueet ovat vahvistaneet 2010-luvulla
merkittävästi asemaansa Euroopan unionin jäsenvaltioissa ja niiden
kansallisissa parlamenteissa. Ne väittävät ajavansa isänmaan asiaa,
puolustavansa köyhiä ja vähäosaisia sekä edistävänsä kansallista
turvallisuutta. Nämä tuuliviiripuolueet ajavat kuitenkin käytännössä
suurpääoman asiaa sekä edistävät muukalaisvihaa ja kotimaidensa
militarisoimista.
UUSLIBERALISMI LUO
KASVUPOHJAA FASISMILLE
Uusliberalistista
kapitalismia harjoittavat valtiot kulkevat kohti totalitarismia. Ne ovat
kapitalistiluokan diktatorisesti hallitsemia valtioita – näennäisdemokratioita,
jotka pyrkivät alistamaan kaiken valvontaansa. Kapitalistien hallussa on
talous, tuotantovälineet, valtio- ja väkivaltakoneisto, media ja sivistystoimi
sekä mielipidejohtajuus kansalaisyhteiskunnassa. Suomessa on vallassa
sosiaalidarvinistinen oikeistohallitus, joka harjoittaa säälimätöntä
kurjistamispolitiikkaa maamme vähätuloisia ja –osaisia kohtaan. Nuoriso- ja
pitkäaikaistyöttömyys sekä ammattikoulutuksen puute ovat jo vakavia ongelmia
Suomessa.
Koulutusmäärärahojen
supistaminen, oppilaitosten sulkeminen, humanististen aineiden vähentäminen
opintosuunnitelmissa ja henkilökunnan irtisanominen johtavat yleissivistyksen
heikentymiseen ja medialukutaidottomuuden lisääntymiseen. Kun kodit ja koulut
eivät enää kykene kasvattamaan ihmisoikeuksia kunnioittavia kansalaisia,
kasvatus jää kaveripiirin ja median varaan. Seura tekee tunnetusti
kaltaisekseen. Tietämätön ja tyytymätön kansa on hyvää raaka-ainetta rasismille
ja fasismille. Sille on helppo syöttää uskottavia viholliskuvia.
Suomessa fasismin kehitystendenssiä
voi tarkastella myös nykyisin vaikkapa perussuomalaisten kannattajien ja
puolueen kautta vaikuttavien äärioikeistolaisten järjestöjen suhtautumisena
maahanmuuttajia kohtaan. Li Anderssonin, Dan Koivulaakson ja Mikael
Brunilan sekä tutkija Jussi Jalosen mukaan
äärioikeistolaisia aineksia on mukana myös Perussuomalaiset-puolueessa. Jalosen
mukaan "Perussuomalaisissa on pieni oikeistoradikaali siipi, jonka
kautta radikaalioikeistolaisuus on institutionalisoitunut."
Viime
eduskuntavaaleissa suomalaisten tyytymättömyys kanavoitui oikeistopopulistien
kannatukseen. Nämä saivat ennen vaaleja paljon julkisuutta mediassa, jossa he
lupasivat puolustaa kantaväestöön kuuluvien suomalaisten vanhusten, vammaisten,
lasten ja pienituloisten ihmisten perusturvaa. Lisäksi he lupasivat puolustaa
suomalaisia perusarvoja ja olla EU- ja maahanmuuttokriittisiä. He pettivät
vaalilupauksensa ja päätyivät pääoman oman puolueen ja oikeistolaistuneen
talonpoikaispuolueen renkipuolueeksi.
Polttopullot lentävät
ja katupartiot väijyvät jo yössä. Poliisit suojelevat sananvapauden nimissä
äärioikeiston järjestämiä mielenosoituksia. Äärioikeisto ja fasistit
hyödyntävät toimissaan yhteiskunnallisen tilanteen kiristymistä ja ihmisten
tietämättömyyttä. He tarjoavat omaa maalaisjärkeen perustuvaa
vaihtoehtoaan. He väittävät olevansa isänmaallisia ja puolustavansa kansallista
turvallisuutta. He harjoittavat tietoista populismia mediassa, omivat itselleen
muiden esittämiä tunnuksia ja ovat näennäiskriittisiä. Aseman saavuttaminen
ja arvostuksen saanti ovat myös houkutuksia, jotka johdattavat yksilöitä
fasistiseen liikkeeseen. Syrjäytyneet ihmiset harhautetaan kuvittelemaan, että
maahanmuuttajat kaappaavat heidän asemansa yhteiskunnassa ja he jäävät näin
itse pahnan pohjimmaisiksi.
Valtaosa
perussuomalaisten kannattajista ei ole korkeasti koulutettuja: useimmiten he
ovat perus- tai ammattikoulun käyneitä kansalaisia. Joukossa on silti
perusduunareiden lisäksi paljon pienyrittäjiä, taksikuskeja ja kuntosalin
pitäjiä. (Suomen Kuvalehti/Taloustutkimus v. 2010). Heidän nykyisistä
kansanedustajistaan 11 on suorittanut akateemisen loppututkinnon, viisi on
toiminut poliisina ja neljä yrittäjinä. Loput 17 ovat eri alojen
palkkatyöntekijöitä (toimihenkilöitä, asiantuntijoita ja duunareita) sekä yksi
opiskelija.
Militarismi kohottaa
jälleen päätään. USA kutsutti panssarinsa ja hornettinsa sotaharjoituksiin
Suomeen. Maatamme ajetaan kansalaisten enemmistön mielipiteistä välittämättä
sotilasliitto Naton jäseneksi. Puolustusministeri Niinistö edustaa
Perussuomalaisia. Kansalaisten käyttäytymistä valvotaan lainsäädännöllä,
verotuksella, kamera- ja nettivalvonnalla ja puhelinliikenteen seurannalla.
Kansan mielipiteitä ohjaillaan tiedotusvälineiden avulla. Uusliberalistiset
valtiot pakottavat työttömänsä palkattomaan pakkotyöhön ja vastikkeelliseen
sosiaaliturvaan. Ne ovat ulottaneet kulutusideologiansa (kaiken
tuotteistaminen, kilpailuttaminen ja yksityistäminen) kaikille elämänalueille.
Kapitalismi laajentaa elintilaansa liittoutumalla ja valtaamalla uusia
markkinoita.
Välinpitämättömyys on
huono arvopohja. Fasismin pahuutta vastaan on taisteltava aina – yhtä hyvin sen
uhatessa kuin vallitessakin – vastarinta on ainoa eettisesti kestävä valinta.
Suvaitsevaisuus fasismia kohtaan ja sen vähättely suovat fasismille
kasvualustan. Miksi me annamme ulkopuolisten muokata mieliämme?
Matti Laitinen
18.2.2016
Lähteet: Eero Ojanen:
Filosofiat ja fasismi, Atena 1989; Grigori Deborin: 30 vuotta suuresta
voitosta, Edistys Moskova 1975; G.W.F. Hegel: Järjen ääni, Gaudeamus 1978;
G.W.F. Hegel: Oikeusfilosofian pääpiirteet eli luonnonoikeuden ja valtiotieteen
perusteet, Pohjoinen 1994; O.W. Kuusinen: Valitut teokset, Edistys 1964; F.
Nietzsche: Antikristus, Vihtori Kososen kirjapaino Helsinki 1908, Erich Fromm:
Vaarallinen vapaus, Kirjayhtymä 1962; George Steiner: Heidegger, Gaudeamus
1997; Platon: Valtio, Otava 1999; Hannes Salovaara: Eläinten maailma osa 5,
Otava 1933; Hitler Adolf: Taisteluni, WSOY 1941; Johan Galtung: Uusi fasismi
pohjautuu pelon lietsontaan, (Vieraskynä) Helsingin Sanomat, 18.7.2013; Leo
Martti Nieminen: Suur-Suomi saasta, Laatulehti Ky, 1975; Wikipedia; HeSa,
verkkolehti 15.2.2016; Iovtšuk, Oizerman ja Štšipanov: Filosofian historia 1-2,
Progress 1982 ja Grimberg: Kansojen historia 21. osa, WSOY 1984; www.historyonthenet.com /chronology/
timelinenazigermany.htm; Mauri Ryömä: Asiakirjojen todistus ns. Talvisodasta
1939–40, Kansankulttuuri 1954; Oula Silvennoinen, Marko Tikka ja Aapo Roselius:
Suomalaiset fasistit – mustan sarastuksen airuet, WSOY 2016; http://www.theguardian.com/world/2004/-sep/25/usa.secondworldwar